Followers

Wednesday, October 27, 2010

Bussiness plan

Pelik tapi benar….bila dah final year ni..ade la kene pilih minor untuk kite specialized dalam bidang tersebut..so kalau fudtech ni, bile dah masuk tahun akhir ade la beberapa minor

  • Processing
  • Quality Control and assurance
  • Functional food
  • Food management
  • Food biotechnology

So aku telah mendecide untuk mengambil processing…al-keysah, awal sem aku telah erancang untuk mengambil processing atau QC dan last time sebelum start practical aku telah pilih QC kerna PA aku specialized dalam QC. So maybe agak mudah la kan…tapi melihatkan sejarah 'subjek biologi' aku yang sangat memberangsangkan sejak sekolah, matrikulasi dan di university, aku mengambil tindakan untuk mengambil processing…

As u all know…kalau dengar pasal processing ni mesti la banyak physics and mathematics involve in the subject rite?? Msa eSPieM memang physics aku lg perform dari biologi. Mase matrik memang aku dapat offer buat phiysics tapi aku change pegi sains hayat…tapi memang tak perform gak..result math dengan kimia je yang flying colors.dah masuk university, microbiology pon tak perform…hamper kepada fail jauh sekali dari excellent…dan huhu aku sedar aku sangat lemah dalam merepek-mengarang-menggoreng kalau nak buat karangan…tak reti explain..sebab ianya subjektif..kalau objektif mcm math dan physics dan kimia aku reti la…plus ianya fact yang rigid.kalau jawapan die bernilai itu, maka tiada la jawapan lain…sebab tu la even aku tak blaja akaun masa eSPieM directly secara berguru, aku still bleh perform..i got A2 ok!! Madhu…masuk bakul angkat sendiri nampaknye….

Ha yang aku nak cite sebenar nye ialah…walaupun saya mengambil processing sebagai minor tapi saye tetap merasakan saya mengambil management..kenapa?sebab ada satu subjek ni…Food Process and Plant Design…anda akam merasakan anda berada dalam optional management…yela blaja segala yang budak management blaja..tapi blaja basic jela..blaja camne nak buat finance forecast la, kire profit la, cost margin, nak buat loan cmne, n finally camne nak buat BUSINESS PLAN…haila…pening aku mencari ilham nak buat ayat…

Tapi yang bagusnya…at least bile dah graduate..tau la term-term yang org bisnes pakai and camne nak start up a company…despite, boleh la kitorg keje kat bank…tau tak, bank sekarang dah amek budak foodtech as their employee. Bidang tugas adalah meng 'evaluate' and buat research proposal and paperwork by entrepreneur yang nak buat loan dengan bank…masuk kelas dr. bad baru la tau.so boleh la berangan nak kje kat bank kan kan =) sebab dolu-dolu salu gak dengar orang kje kat bank ni banyak duit…ngehe adakah sebab mereka keje cop duit??haha wat lawok je…

Okla…continue doing business plan..to be present on Thursday…

1 comment:

Kecikjer said...

madhu ape lg. Leh jd business woman dah tu keje kat bank ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...