Followers

Tuesday, November 2, 2010

Final year project

hari ini hari kedua aku start buat final year project....
pepagi buta...takdela buta sangat...dalam pukul 10 camtu
aku pegi pasar pagi kat seri serdang ni..sebelah UPM je untuk mencari sampel kajian aku iaitu daging...kan aku ada cite nak buat daging kambing kan?tak jadi..susah nak cari kambing kat public.nak cari kambing kene pegi kandang.pastu bukan nak guna banyak pon.aku nak beli stakat setengah kilo.kalau beli kambing mau nye die bagi aku sekor..ha kau...nak bagi sape kan...bukan aku ada anak nak buat aqiqah...

ok berbalik kepada daging lembu tadi...berjaya mendapatkan setengah kilo daging dengan harga RM10...aish terbang duit aku.takpe2..nanti abes projek boleh claim. aku menuju ke fakulti setelah selesai urusan di bank dan perpustakaan...(pulang buku daaa..) tunggu Mr. alex..master student yang guide aku...sampai kol 1 baru die muncul.

jadi aku dengan bantuan Mr. alex memulakan langkah pertama untuk FYP aku ni....

ni XLD agar...yang aku br masak tadi....senang je masak die.tak payah autoclave.masak atas heater je...XLD agar ni untuk culture Salmonella sp. growth...nak tau ade growth ke tak, kene la streak or spread sample dari tube kat bawah ni...

yang tube ni untuk buat MPN (most probable number) method
sample sebanyak 10g + 90ml BPW..lepas stomach..amek 1 ml dr stomacher bag masuk dalam tiub 10-1...dilute kan ke 10-2 dan seterusnye...cter pon bukan korang paham kan...


yang ni tuk cek turbidity atau dalam bahasa melayu nye..kekruhan.kalau keruh lepas simpan kan incubator 37C lepas 24jam, maknanya adala colony dalam tu....

esok aku nak kene cek plak..ade growth tak kat plate XLD dengan tube kat atas ni turbid ke tak...

p/s daging sgt banyak lebeyh.aku smpan dalam peti.sape nak??bukan aku rajen nak masak kat sini pon....nyesala lak beli bebyk..kalau tau beli 30gm pon dah cukup...tp cm pelik lak kan beli byk tu....aish...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...