Followers

Friday, November 5, 2010

FYP lagi


Inilah hasil kerja aku sehari-hari...dok kolej bukan dok saje-saje...buat pojek fyp..ni baru satu sampel.aku nk kne buat 50 sample.byk taK banyak...nak kne cari meat..bukan setakat fresh meat..kne cr liver, lung, tail, heart...setiap satu dalam 2 sample.patu 2 tempat..wet market dgn hypermarket....pergh byk pulak cos nk kne pk...tak campur minyak lagi tu...

tak baper nampak eh microb yg dah growth tu...padahal ade...Salmonella kalau positive growth kaler hitam kat atas XLD aga..kalau atas chrome agar kaler purple...dah amek dari XLD agar ni kne streak lagi kat XLD agar untuk purify yang tu adalah salmonella.plus nak banyak kan lagi growth die.

lepas 24 jam...die dah growth, amek colony tu inocculate plak dalm slant agar...slant agar dalam bottle camni

tapi aku nye takdela kaler oren.aku nye kaler kuning cair...tengok yang positive growth tu...sampai tuka kaler kan....cam tu la nnti jadi...

sebok ber FYP ni aku teringat kedamaian kat pangkor....syok je..baring atas buai....
pasir nya yang putih dan halus cam tepung

pantai yang bersih..dara lagi.... biru-hijau sangat...
kalau masuk air tu..leh nampak kaki...ikan berenang pon leh nmpak...
teringat aku kejar anak ikan kat celah-celah batu
baring kat buaian sambil ditampar bayu laut...

syoknye kalau dapat pegi lagi...tapi mak tak bagi..mak taksuke..huhuhu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...