Followers

Wednesday, December 1, 2010

kenangan di mekkah #1

hari tu aku tak share pape pon kan gambar pegi mekkah...sebab gambar sume ade kat external ummi. nah aku bagi sikit...aku sebena rindu kat mekah dah.walaupun tempat tu panas gile and sangat exausted time puasa hari tu..tapi still hati aku dah tetinggal kat sane sikit...rindu solat depan kaabah....


ni kat tingkat satu...sebelah tu ade orang tawaf jugak.tapi kalau tawaf kat tingkat satu ni leh memakan masa selama 2jam...kalau kat bawah setengah je bleyh abes.tapi tetap berduyun-duyun orang tawaf kat atas walaupun jauh...


ni la suasana tawaf malam 27...tapi suasana ni sama je dengan malam 28, 29 dan 30...betapa ramainya manusia...nampak je ramai camni tapi masih ade ruang untuk bertawaf sebenarnye...Allah akan permudahkan urusan kita kalau kita nak dekat dengannya...doa je bebanyak..

lepas habis terawikh sementara menunggu qiyamullail berjemaah...qiyamullail bermula pada malam 10 akhir ramadhan sehingga habis Ramadhan...pilu nya hati tatkala mendengar bacaan doa oleh imam semasa dalam solat..tapi apakan daya, aku tak paham bahasa arab, jadi kurang sikit la mengahayati...menguap-nguap jugak la...doa nye panjang sangat lagi lama dari solat yang dua rakaat tu...qiyamullail sume 20 rakaat...

lepas subuh...hari terakhir di tanah haram...gigih nak sembahyang kat tempat khas untuk perempuan solat depan kaabah..tempat tu limited.sape cepat, die dapat laa....alhamdulillah berkesempatan solat kat situ....

nanti aku share lagi....citer kat madinah dan citer aku tawaf sorang-sorang...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...