Followers

Monday, March 21, 2011

masa berlalu

"Masa berlalu tanpa ku menyadari
percintaan yang kita bina hampir terlerai
Apa salahku kau buat ku begini
dalam dilema di antara jalan derita
tidak pernah kuduga ini semua terjadi"

jangan salah anggap eh..lirik ni takda kene mengena langsung dgn topic yang aku nak citer ni...aku cuma nak quote pasal lirik yang pertama je...hehe
dah 4 tahun aku belajar, dan lagi 6 minggu je nak menamatkan pengajian sebagai degree holder bachelor in food science and technology, UPM. apa yang aku dah belajar? macam-macam...pengalaman semasa jadi student pon banyak.tak kira la yang bermanfaat ke, yang waste my time ke sume ade la.lengkap pakej...
tadi baru sudah second test dairy technology. dalam belajar dairy ni, aku belajar, how to make yogurt, ice-cream, cheese, condensed milk, milk powder dan pasteurize milk.perah tetek lembu pon aku dah belajar..hehehe

kalau nak buat yogurt, kita guna dua jenis starter culture, yakni bakteria yang elok tuk usus kita. usually kita guna, Lactobacillus Bulgaricus dan Stretococcus Thermophilus. LB dgn ST ni idop derang sangat la tolong-menolong dan bermuafakat. bila kita masukkan LB dan ST ni, LB akan idup dulu dan membiak dgn jayanya sbb optimum pH die 6.so dia akan produce simulatory peptides dan amino acids untuk digunakan oleh ST. Hasilan yang dihasilkan LB tu menyebabkan susu tu trun la pH kepada 5.

bila pH 5 dah dicapai, mula la ST pulak growth...sampai la pH 4 by producing lactic acid...jadila yogurt..

tengokla, bacteria pun bleyh co-operate each other untuk jadikan makanan..kenapa kita tak boleh kan?shud b more better cz Allah gv us mind..we can be better than them...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...