Followers

Friday, December 2, 2011

old newspaper...paper lama paper lama....

"Haiyoooo itu uncle manyak bising la...kacaw saja mau tidur..."

Kite selalu je dengar uncle bawak van ke lori ke dok pasang tape die promote suruh jual surat khabar lama la bateri lama la. Kalau korang nak tau banyak gak duit diorang dpt hasil jualan yang derang dah beli dr org ramai tu. Cube kire k, 1kg = rm0.40 (current price), kalau 100kg dah dapat rm40. Cube kalau 1000kg, ha dah berapa dah dpt...rm 400 ok...banyak tu..

Sejak aku jobless ni, ni la keje aku. Menjual barangan terpakai. At least ade la duit poket. Dekat area umah aku ni ade banyak tempat pengumpulan barangan terpakai. So, bleyhla survey harga paling tinggi yang kite dapat. Bukan setakat kertas, plastik, besi, kotak
sume boleh la...tapi kaca, no! Derang tak nak. Kaca tak laku.

Hari ni je aku dapat RM18 untuk 6kg plastik (RM1.10), 6.5kg besi (RM1.20) dan 9kg kertas (RM0.40).. Okla tu..sebab tak banyak mana pon. Aku penah jual paling banyak 170kg kertas dan dapat RM60. Patut nye boleh dapat banyak lagi. Tapi sebab aku pergi jual salah tempat (1kg = RM0.30) dapat la sikit. Patut aku pegi kat tempat lagi satu (1kg = RM0.50)..dapat la banyak sikit...boleh kate setiap minggu aku pegi sampai ane tu pon dah kenal aku..senang kerja la..hehe

So sape yang menganggur cam aku ni, pegi la kemas rumah..kumpul barangan tak nak pakai, jual..kalau satu tempat taknak beli, pegi jual tempat lain. Mesti punye die nak...hehe

Renung-renungkan dan selamat beramal...
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...