Followers

Wednesday, February 23, 2011

aku gemuk ke kurus eh??

topic ni sgt la hangat dan sensitif issue dikalangan perempuan
tak keysah la tua ke muda ke, budak-budak ke, mak orang ke...same je..sume risaw pasa badan masing-masing
dan kalau anda sumer prasan...bende pertama yang orang akan cakap bile kite dh lame tak jumpe kengkawan or sesape je la ialah..'' eh, ko dah berisi la sekarang..'' ''apesal ko  makin kurus sekarang..ko makan pe ek?'' ''gemuknye kaw sekarang...bahagia eh??''
ha perasan tak?appearance seseorang tu menjadi topik pertama kalau dah lame tak jumpe orang tu...dan orang-orang yang kat sekeliling kita, yang dah tengok kita hari-hari akan cakap, ''same je aku tengok die...tak de perubahan pon...''

so bagi yang berisi, plump, chubby, pear, tembam, macam aku...gemuk cam kasaq sangat plak kan....berusaha la nak diet la, makan segala suppliment yang bleyh lose weight, lotion yang bleyh burn fat, reduce makan sampai pitam-pitam, gastrik la bagai....aku rase la kan, bagus je kalau korang nak makan ape-ape produk yang ade kat pasaran. dengan syarat takde side effect same ade long term or short term.bahaya la jugak kan.badan kome tu nak guna lame,janganler nak kurus punye pasal, sampai tak makan langsung mcm orang aneroksia or blumia pulak..so nak makan, makanla.tapi makan tu jangan la tinggal sampai tak makan langsung...takde energy nanti nak buat kerja..pastu dah makan tu. kne kasi reduce sikit, pelan-pelan...azam kene kuat nak kurus tu....tapi belum cuba, belum taw kan....

yang kurus pulak...sebok la makan macam-macam, segala fast food, makanan bergoreng sume di bantai...tapi yang kurus ni ade satu macam pesen pulak aku tengok. die ade musim tak lalu makan...hak ni memang aku pelik...sebab aku ni selera makan selalu je la ade.kalau dah musim tu, makan pon sikit....aish camne la nak gemuk kan....high metabolism kot...cepat sgt perut tu digest makanan....senag citer, makan je benda-benda berkhasiat....kurus-kurus pun kne jugak jage..ade je yang kurus tapi fat dalam badan tinggi....

senang citer, syukur je la dengan pe yang Allah dah bagi...prinsip aku, selagi bleh makan, makan la..nanti tak dapat bende tu, nyesal pulak...makan la seadanya.jangan makan kerana nafsu...macam hadis Rasulullah ni..

.”Tiadalah anak Adam memenuhi bencana yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap kecil yang menegakkan tulang pinggulnya. Kalau tidak mampu, maka sepertiga perut untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga untuk nafasnya.”(HR. Tarmidzi).

So, kurus ke gemuk ke, janji sehat dan berupaya beribadah kepada Allah...

5 comments:

Lisa Hz said...

xde maknanye gemuk kalo da tinggi lampai mcm tu. hehehe :D

nice hadith!

akuadalahaku said...

kak lisa ku sayang....deme dok habaq cek ni gemok jugok..mak lang pon habaq gitew...gane nih...

nusaibah said...

along plg gmok antra ktorg..
tu org ckp cm uh..
cbe jln jauh2 sket..
msti org nmpk hot je..hahaha

Asma' said...

along temok tomel ape.
hot?
hahaha senget angah.
eh tp btol gk . :p

akuadalahaku said...

sile la jgn jeles sgt kalau aku lebeyh hot dr korg....hahaha

tgk r.aku kurus nnti, korg jgn lak tkjot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...