Followers

Saturday, January 2, 2010

pantun budak excited nk sekolah

piah baru kol
semangat nk sekolah esok
angkat phne je trus tanye
''along dulu pandai pantun dajah baper??''
aik pehal plak adik aku ni semangat berpantun....
die pon bace la pantun ni....

buah cempedak di luar pagar
ambil galah tolong jolokkan
saye budak bru belajar
kalau salah tolong tunjukkan

ape-apela piah....

Friday, January 1, 2010

...+_+...

kelip-kelip di sangka api,
kalau api mana puntung nya,
hilang ghaib di sangka mati,
kalau mati mana kuburnya...

selamat datang 2010
010110
tarikh yg menarik
aku mmg suke highlight angka-angka yang aku rase cantik..hehehe
-tibe-tibe-teringat-111111-yg bakal menjelma-
tahun baru...azam baru
azam lame peciter???
hopefully azam yg lame dah tercapai
kalau yg masih xtercapai tu
kite extend ke taun baru ni n try very hard to achieve
muhasabah pe yg kite dh lakukan sepanjang 2009
dan 2010 ni kite tanam azam baru
''jadikan hari esok lebih baik dr hari semalam''

qish -my kzen 'endon'-balik harini
tpi die tak roger aku lagi
ive promised her to celebrate her birthday
**aku xlupe ok~~
dun forget roger aku eh...
kalau tak, selamat la xceleb...ehehhe

dah 2tahun lebih aku berblog
since dec 2007
lpas aku tengok balik pe yg aku dah tulis sumer
hahaha banyak je yg merepek
dan merapu
tapi tu sumer
wrote with heart
yg baik jadikan pedoman
yg xbaik tu..abaikan
sbb aku mmg suke merepek...

tp maafkan daku jika terguris hati..terkasar bahasa
terlepas kata...segala terrrr...
aku insan lemah...
dan recently kurang dan agak malas nk update
sbb sgt penat bile balik kerje...
so kalau bersawang, berhabuk..hehe sory la yer



Bicara si kecil

umi sedang buat kje kat katil
piah menulis kat lantai...
smbil die melukis gambar along..
die berbicara...

piah:umi...umur along baper?
umi:20 tahun.
piah:lpas along abes kje kat kilang tu nnti along buat pe?
umi:along masuk U balik...sambung blaja..
piah:lpas tu?
umi:lpas die bes blaja, die kje..pastu kawen,ade anak...
piah:pastu umi?
umi:pastu along ade anak..pastu jadi tua..
piah:ooooo...umur umi berapa? (sambil lukis figure umi di atas kertas)
umi:umur umi taun dpn 50
piah:satu kosong ke 2 kosong?
umi:satu la piah...xkan la umr umi 500 tahun piah...(umi ketawa..)
piah:(piah tulis 50 tahun sblh pic umi) byk nye umi...umur babah? (smbil lukis pic babah)
umi:babah 49 tahun..
piah:lps ni umi buat pe eh?
umi:pasni umi jadi tua mcm nenek tu..pastu umi mati...
piah:ala...adik xnk umi mati...adik nk umi jage adik smpy besar macam along tu br la umi boleh pegi mana-mana...
(umi ku terkedu.....)

seorang budak yg umurnya br 7 tahun mampu memikirkan tentang kehidupan....
die merupakan anugerah buat kami sekeluarga
die menjadi tanggungjawab kami semua untuk mendidik die mengenal Allah dan Rasul serta Al-quran sebelum die baligh..
umi sentiasa berdoa supaya diberi kesempatan mendidik piah sehingga die betul2 memahami tanggungjawab dan perkara yg difardhukan...

esok piah akan ke sekolah untuk memulakan sesi orientasi persekolahannya
ditemani umi tersayang tanpa kami semua di sisinya
semoga sofiah kauthar menjadi anak yang soleh wa musleh...

tubuh manusia dan fitrah kejadian

kelmarin...
aku, abah dan umi sembahyang subuh berjemaah bersama-sama
so lpeas solt tu
abah bersiap untuk pergi keje
n smbil cek email, on9 etc

slalu sblm aku akan tdo kejap lepas subuh
sblm pegi kje sbb aku masuk pukul 830
so ade mase lagi tuk lepak2 dn golek2 atas katil...heheh
tpi on dat day
umi share hasil pembacaan die...

Dalam tubuh manusia ni, Allah dah ciptakan 2 komponen yg penting- roh dan jasad
roh ni di kuasai oleh nafsulmutmainnah (nafsu baik)
jasad pulak dikuasai oleh nafsullawwamah (nafsu jahat)
jadi kedua-dua komponen ni sentiasa berbalah dlm diri kita
tu yang kita akan rase bila kita nk buat baik je
msti dalam hati kite rase..nk buat ke tak
bile nk buat jahat je....kekdg senang je nk buat walaupun ada jugak terdetik ckp, ''xelok la''

so Allah bagi kat kite otak dan hati
tugas otak ni untuk buat decision
manakala hati ni sebagai ejen pelaksana...

manusia ni secara fitrah nye mmg suka akan kebaikan
tetapi mudah untuk melakukan kejahatan..
kedua-dua komponen ni-roh dan jasad
perlu diberi makan secara seimbang
kalau kite bagi makan kat jasad kite je
nafsullawwamah la lagi kuat...
so lagi mudah untuk kita buat kejahatan
tapi kalau kita seimbangkan kedua-duanya
ruh kita pun kita bagi makan-solat,baca quran,tmbh ilmu agama etc
kekuatan nafsulmutmainnah akan bertambah
maka otak kita ni akan lebih terdorong untuk melakukan kebaikan
dan mengelakkan melakukan kemungkaran

kesimpulannya
kite kene bagi makan kat kedua-dua komponen dalam bdan kita
ruh dan jasad bagi balance
supaya bile badan sehat, cergas dan kuat
kite akan lebih mudah untuk melakukan kebaikan dan beribadah kepada Allah



Monday, December 28, 2009

first day at Fontera

hr ni bermula lah aku bertugas sbagai Quality Control (QC) dekat Dairymas@Fontera
journey nk g kilang tu hanye ambil mase +-12min
pg td mmg agak liat untuk bgn sbb bdn sgt pnt stelah bertungkus lumus berkerja untuk knduri 'ad dan k.wawa smlm
n mlm tu plak anta angah blk UIA
so pepg tu pas solat subuh berjemaah dgn abah, umi dan acik
aku tdo blk
dlm 740 cm tu br la aku mndi
siap2...korek dokumen nk di bawa..
then dh pkul 8.02 br aku trun...packing lunch *mak packing kan.pulut dan smbl tumis bilis..hehe
mnum secan horlicks...815 br stat enjin
dan terus memecut ke kilang tu
smpy2 je...mira, ati n erni da msk da...aku je lmbt
hahaha selamberk...
tp lme guk r tunggu...wakil HQ dtg
kire cm berbaloi gak la aku smpy lmbt..

xlame pas tu dtg la sorg cine ni
wakil HQ*sory xigt name...hehe
bwk ktorg ronda satu kilang...dr tmpt ingredient store..
pastu production...wastewater..water supplier smpy la kt lab ktorg kje
ktorg di perkenalkan dgn our supervisor
*again i forgot her name...hehehe
pastu dgn sume staff yg relate dgn kitorg...
then they'll provided vest for each person, marker n pen
those 3 things are very important for QC
kalau xpky vest, xleh kua bejalan merata kt area kilang tu

then knl lak dgn staff
k.lin, en. yaakob, en. taufik, azrol,azmir
patu ade 2 org gak prktikal *dr mne aku xigt
yew ni laki n sape tah lg sorg...hehe pompan

pastu divide tugasan
ati-check batch production
mira-pegi production line
erni-check temp kt chiller store pastu buat coliform test mnde tah test lagi
aku-analyse water supplier dgn wastewater n water discharged

so dgn berbaju kurung.
aku pnjat sgl tank
untuk ambik sample
supply water
treated water
wastewater
discharged water...
pastu analayze COD (chemical oxygen demand), DO (dissolve oxygen)
chlorine level, total soluble solid etc etc...
pastu wat coliform test etc
kalau bcaan exceed atau lower
kne inform dkt org yg incharged bhgian water supplier
dgn wastewater treatment

smbl tnggu result
aku tolong ati arrange botol
untuk direkod bg tujuan analisis
abes kje dlm pukul 5 lbh,,,
lpak2 jap...minum yogurt..mkn yogurt..pow yogurt
patu blk...
kitorg ber3 blk dulu sbb mira xsiap lg kerje..
kol bape tah die balk..

n lunch td en. yaakob blnje kami byr..hahhaha
ok la..sgt pnt...sgt ngntok
mau tdow...
kerje yg sgt byk bakal mnanti pd esk hr.,..

Thursday, December 17, 2009

wedding abg ajib+k.ros

blah pompan dekat pendang...
mmg sgt pedalaman...
aku cm first time gak l masuk kampung yg sgt kampung
i went with bik non an d paman isa..
n da wedding is simple and nice...
tp meriah...hehe
aku-k.ros-abil-angah
n ktorng je gurls blh laki yg datang...

with family...tp xsume sbb sume da pnt n xsaba nk pulang

da moment sblm nikah...ktorg tnggu pengantin siap sampin
plus tnggu another couple nk nikah...2pengantin
n nikah nye dkt umah tok kadi sbb tok kadi xbaper sehat
so sgtla pnuh umah tok kadi...
take a pic with k.ros....she's so sweet..
n aku mmg dah kamceng da dgn die ni..heheh
juast in a blink of eyes...
almaklumlah..mlut aku ni byk....hehehe ramah sgt

ni lps nikah....huwaaa terpancar aura2 pengantin baru...
mmg nmpk seri la...segok la aih depa ni....

gmbr blah laki nnti aku upload..
my kzen ni army
so we are excited tgk org kawen bwh pdg...hehhe
very simbolik n sgt ssh nk tgk org kwen bwh pdang kan
heheh ill pload later r eh
pic pon xtrnsfer lg dr kamera...

and dis weekend
as'ad nye plak kat jitra...
amad n wawa....hehehe

memori lalu~



aku, wani, pkah
mlm lpas aku merendek dgn wani ke taman botani
release her down..make her hepi
n dat nite we hving dinner together
after da whole semester aku xjmpe derg ni
pdhl satu uni je pon...hehe
zaman2 sekolah...
zaman wat crime kt sek
heheh....
5 ibnu abbas
tmpt menimba ilmu
ni mase jamuan akhir tahun f5
n shud b aku wearing green shirt cz im a prefect
tp ltk je jwtn aku twos pky bju putih like others
sbb aku sna xske jd prefect
n mase f5 ni la aku wat byk crime
hahha....
da las day of SPM....
tp aku ada g satu paper...akaun
ive taken 13 subj
luckily and thank God
akaun i got A2
tp gile r...std mmg follow buku,refer kawan without any teacher yg aja...
bkn la hbt sgt tp mmg akaun ni aku pulun byk jgak
dan hasilnye
berbaloi...dgn izin Allah jua...hehe


tp an bile masuk uni rsult mcm hampeh...
xtaw sal...p satu ni je la yg aku kurg amalkanbile msk uni
MAKAN KISMIS
dulu time sekolah aku ada stok kismis sekg
bleh kate very month my father wud bought me a kilo
n ill finished it
tp da kt uni ni jrg mkn raisin
yela raisin ni kan mknn untuk minda...hehe
siap da hadis Ar-rasul state

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan ditimpa penyakit kecuali kematian".

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih".

Imam Ali a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

Imam Ali a.s. bersabda: "Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa".

Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa".

so may be sbb tu la kan...jd amalkan lah kismis...hehehe

sedang mls mengupdate


maaf la yer kekwn...aku mmg ngah mls nk update..
org ckp da bersawang..berhabuk
p ngah xde mood nk tulis
wpun bleh je nk on9 bebile...heheh


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...